Att skriva regler har varit intressant. Vi alla har försökt förklara ett spel eller en lek. Att förklara är en konst, en talang man har och kan bli bättre på genom övning.
Du förklarar något som verkar tydligt för dig själv, en självklarhet. Du avslutar med ”finns de frågor” och blir bombad av 5+ frågor. Vad betyder de här, varför är det på de viset och vad får jag göra och vad vår jag inte göra.
Ni börjar leka/spela, nånting händer och en av er säger ”Du får inte göra sådär” det uppstår en diskussion om situationen. Samtalet går fram och tillbaka tills en av er Googlar eller söker upp det i regelboken. Ni konstaterar att det var mot reglerna och stämningen blir lite sämre, speciellt för den som byggde sin strategi runt det de viste och nu måste ändra sin strategi och anpassa sig till den nya infon.
Det är min uppgift att göra reglerna tydliga men tillräckligt öppna för spelare att hitta på sina strategier och anpassa sig till vilka kort, brickor och situationer de hamnar i.
Det kanske låter tråkigt men det är regler som gör spel o lek roligt. Exempelvis kurragömma: 1 letar efter alla andra som går och gömmer sig. Ett simpelt koncept men utan regler finns det inget som hindrar mig att springa så långt jag bara hinner och orkar eller gå och knacka på till grannen för ett bättre gömställe. Eller för den som ska leta utan regler är det lätt att hitta alla, men då man måste blunda och räkna till 60 så ger det de andra möjlighet att gömma sig och för dig att leta.
Utan regler finns inget spel/lek det behöver inte vara avancerat men vad är ramen och hur gör vi att alla har kul.
Detta är min första printad regelbok men inte min sista. De är bara första upplagan. Jag personligen tycker om en fysisk produkt och att kunna ge den till folk för att få feedback är viktigt. Är reglerna tydliga, finns det frågor och andra kommentarer för att göra reglerna mer tydliga.
Här är till en god fortsättning
-Frid Nico 22.12.2025

Lämna ett svar